Google Universal Analytics verdwijnt per 1 juli 2023 en wordt opgevolgd door Google Analytics 4, vaak afgekort als GA4. Moet je nu al overstappen? Hoe werkt dit? En zijn hier al plugins voor beschikbaar? In deze blog geven we hier meer uitleg over.
Er zijn een aantal grote verschillen. De belangrijkste voor-en nadelen hebben we hieronder opgesomd.
Voordelen GA4
|
![]() |
Nadelen GA4
- Sommige handige functies zijn verwijderd of vervangen door een andere statistiek. Bouncepercentage is bijvoorbeeld vervangen door ‘engaged sessions’. Hiermee kun je checken of een gebruiker langer dan tien seconden in de webshop is geweest.
- Google Analytics 4 en Universal Analytics zijn niet compatible met elkaar. De historische Universal Analytics data kan niet meegenomen worden.
- Het is wennen aan de nieuwe interface en functies. Dit heeft uiteraard even tijd nodig. Uiteindelijk is Google Analytics een verbetering ten opzichte van de oude Universal Analytics.
Wanneer overstappen Google Analytics 4 en Opencart?
Het antwoord hierop is heel simpel, namelijk zo snel mogelijk. De reden hiervoor is dat de data uit de ‘oude’ analytics niet meer beschikbaar is in GA4. Dit komt doordat het zogenaamde gegevensmodel van Google Analytics compleet anders is. Het vergelijken van bijvoorbeeld transacties en bezoekers met het jaar ervoor is daarom niet meer mogelijk. Het is dus verstandig om nu al te beginnen met het opbouwen van data in Google Analytics 4. Daarnaast kun je alvast ervaring opdoen met de compleet nieuwe interface.
Opencart modules voor Google Analytics 4
Bestaande tracking modules zijn helaas niet meer compatible. Gelukkig zijn er inmiddels meerdere plugins beschikbaar voor Opencart en Google Analytics 4 inclusief Enhanced Ecommerce. Een selectie hiervan zijn we momenteel aan het testen. Hier komen we zeker nog op terug.