Google Universal Analytics is verdwenen per 1 juli 2023 en opgevolgd door Google Analytics 4, vaak afgekort als GA4. Mocht je dit nog niet gedaan hebben, dan is ons advies om zo snel mogelijk over te stappen.

Er zijn een aantal grote verschillen tussen de Analytics versies. De belangrijkste voor-en nadelen hebben we hieronder opgesomd.

 

Voordelen GA4

  • Hogere mate van privacy voor bezoekers. O.a. worden IP adressen standaard geanonimiseerd.
  • De focus ligt vooral op het volgen van gebruikers en de zogenaamde events (gebeurtenissen) die uitgevoerd worden. Hierdoor krijg je een beter inzicht in het gedrag van bezoekers.
  • Cross device metingen. Dit betekend dat GA4 alle activiteiten van een gebruiker op verschillende apparaten (smartphone, desktop, tablet) bijhoudt.
  • Erg veel mogelijkheden om je eigen dashboards in te richten met de belangrijkste KPI’s.
  • Machinelearning maakt het mogelijk om voorspellingen te doen over de verzamelde data, bijvoorbeeld de kans op een aankoop of opbrengst.
  • Verbeterde integratiemogelijkheden, onder andere met Google Ads.
 Google Analytics 4 Opencart

 

Nadelen GA4

  • Sommige handige functies zijn verwijderd of vervangen door een andere statistiek. Bouncepercentage is bijvoorbeeld vervangen door ‘engaged sessions’. Hiermee kun je checken of een gebruiker langer dan tien seconden in de webshop is geweest.
  • Google Analytics 4 en Universal Analytics zijn niet compatible met elkaar. De historische Universal Analytics data kan niet meegenomen worden.
  • Het is wennen aan de nieuwe interface en functies. Dit heeft uiteraard even tijd nodig. Uiteindelijk is Google Analytics een verbetering ten opzichte van de oude Universal Analytics.

 

Wanneer overstappen Google Analytics 4 en Opencart?

Het antwoord hierop is heel simpel, namelijk zo snel mogelijk. De reden hiervoor is dat de data uit de ‘oude’ analytics niet meer beschikbaar is in GA4 en de oude property geen metingen meer registreert. Dit komt doordat het zogenaamde gegevensmodel van Google Analytics compleet anders is. Het vergelijken van bijvoorbeeld transacties en bezoekers met het jaar ervoor is daarom niet meer mogelijk. 

 

Opencart modules voor Google Analytics 4

Oude Analytics tracking modules zijn helaas niet meer compatible met Google Analytics 4. Gelukkig zijn er inmiddels meerdere plugins beschikbaar voor Opencart en Google Analytics 4 inclusief Ecommerce tracking. Naar aanleiding van een aantal tests komt de module Ecommerce Google Analytics 4 van VanStudio als beste uit de test. 

Deze module is zowel multilanguage als multistore compatible en kan op verschillende manieren gebruikt worden, namelijk:

  • Via Google gtag.js
  • Via Google Tagmanager met een handige workspace import

De module meet 15 events waaronder bijv. add_to_cart, purchase, view_item, view_item_list en nog veel meer.

Een groot voordeel is dat er ook tracking kan plaatsvinden door het wijzigen van de orderstatus in de admin van OpenCart. Dit is vooral handig bij refunds, of bankoverschijvingen. Deze wil je pas getracked hebben als de order ook daadwerkelijk betaald is.

Heeft u hulp nodig bij de installatie en of configuratie van Googel Analytics 4 en OpenCart, neem dan gerust contact met ons op.

Gratis adviesgresprek? Neem direct contact op!

Ziet u een samenwerking met ons wel zitten? Neem gerust contact op voor een gratis en vrijblijvend adviesgesprek.